دارویی بی نظیر برای درمان زخمهای مزمن دیابتی

دانشمندان سوئدی توانستند داروی بی نظیری را برای تسریع ترمیم زخم های دیابتی وسایر زخم های مزمن تولید کنند . بعد از هفت سال تحقیقات آزمایشگاهی دانشمندان دانشگاه Umeaدر سوئد موفق به تولید دارویی شدند که در حال حاضر درمرحله ی آزمایشات کلینیکی قرار دارد.

پشت این کشف جدید که گروهی از محققین دپارتمان بیوشیمی پزشکی و بیوفیزیکدانشگاه Umeaهستند که متوجه شدند پروتئین پلاسمینوژن یک تنظیم کننده ی کلیدی آغازگر وتسریع کننده ی بهبود زخم از طریق تحریک واکنش های التهابی است.این اکتشاف درمجله ی Bloodبه چاپ رسید.

به گفته ی پرفسور Tor Ny  یکی از نویسندگان این مقاله : امروز دانش ما در مورد زخم به جایی رسیده است که می توانیم بروی تولید داروهای جدید تمرکز کنیم . تحقیقات پری کلینیکی دراین زمینه تکمیل شده است و ما  در حال مذاکره برای آزمایشات کلینیکی با آژانس تولید ات دارویی هستیم.

پلاسمینوژن یک پروتئین شناخته شده ی پلاسما است که توسط کبد ساخته شده ودر تمام مایعات بدن یافت می گردد. محققین دانشگاه umeaبه بازنگری و ارزیابی مجدد نقش این پروتئین پرداختند .

آنها به بررسی دقیق افزایش غلظت پلاسمینوژن دراطراف زخم که یک سیگنال آغازی برای واکنش التهابی لازم برای ترمیم است، پرداختند. در زخم های دیابتی علظت پلاسمینوژن به این صورت در اطراف زخم افزایش نمی یابد وبه نظر می رسد علت تاخیر در ترمیم زخمها همین موضوع می باشد.

 محققان نشان دادند که تزریق پلاسمینوژن به ناحیه ی اطراف زخم درموشها و موش های صحرایی دیابتی سبب آغاز فرآیند ترمیم زخم و بهبود کامل آن می گردد.

 لاین سلولی تولید پلاسمینوژن در ابعاد گسترده درحال بررسی است وهدف آن ، شروع آزمایشات کلینیکی به محض فراهم شدن بودجه ی این تحقیقات می باشد .

دانشمندان امیدهای زیادی دراین زمینه دارند زیرا پلاسمینوژن یک پروتئین اندوجنوس است (پروتئینی که توسط بدن تولید میشود) و به نظر نمی رسد که تجویز آن برای بهبود زخم تأثیرات مضر جانبی به همراه داشته باشد. بیولوژیست ها به ماده ای برای ترمیم سریع زخم های مزمن نیاز فوری دارند زیرا زخم های دیابتی بدترین نوع زخم های مزمنی هستند که سالانه میلیونها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

تقریباً تعداد بسیار زیادی از 350 میلیون بیمار دیابتی درسراسر دنیا به زخم پای دیابتی مبتلا می شوند که 10 تا 15 میلیون از این موارد به قطع عضو می انجامد. درحال حاضر درمان ومراقبت از زخم های دیابتی به روشهای موجود چندان موفق نیست. دانشمندان دانشگاه umeaبروی زخم های دیابتی تمرکز کرده اند ، اما پلاسیمنوژن دربهبود زخم های دیگر نیز می تواند زمینه ی تحقیقاتی بسیار خوبی باشد که از جمله می توان به ترمیم پرده ی تیمپانیک وبیماریهای لثه اشاره کرد.

خاصیت فعال کنندگی  مراحل اولیه ی التهابی درترمیم زخم و از سوی دیگر تأثیر پلاسمینوژن در مقابله با باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک، استفاده از آن را در بهبود زخم ها موثرتر جلوه داده است.

منبع: www.sciencedaily.com